فرهنگ و آداب و رسوم مردم روسیه

دسته‌بندی ها

تور های ویژه

گردشگری
فرهنگ و آداب و رسوم مردم روسیه، به تاریخ طولانی و غنی این کشور که غرق در ادبیات، باله، نقاشی و موسیقی کلاسیک است، بازمی‌ گردد. اگرچه بسیاری از گردشگران تور روسیه، این مقصد گردشگری را کشوری سرد و بی روح می‌دانند، اما روسیه کشور رنگ‌ها، معماری‌ها و تجربه‌های بصری است. از لباس‌های محلی رنگارنگ گرفته تا نمادهای مذهبی پرزرق و برق، روسیه کشور تجربه‌ های جدید برای علاقه‌ مندان به تاریخ است

فرهنگ و آداب و رسوم مردم روسیه

فرهنگ روسی برای وطن و خانواده ارزش بسیار بالایی قائل است. این موضوع به دلیل تاثیر حکومت شوروی است که هر فرد را نسبت به افراد خارج از خانواده بدبین کرده است. چالش‌هایی که خانواده‌ها در دوران کمونیست با آن‌ها مواجه بودند، افراد را به شدت به حمایت خانواده وابسته کرده است، این موضوع باعث ایجاد فرهنگی شده است که برای خانواده و حفظ دوستی‌های نزدیک، ارزش بسیار زیادی قائل است. در مقابل روس‌ها نسبت به غریبه‌ها بی‌اعتماد هستند. روسیه در واقع کشوری منحصر به فرد است که در آن فرهنگ مدرن بسیار پیشرفته در کنار سنت‌های ملی قدیمی، که بسیاری از آن‌ها در دین ارتدکس عمیقاً ریشه دارد، ترکیبی بسیار جذاب را به وجود آورده است. جالب است بدانید که روس‌ها تعطیلات بت پرستی را جشن می‌ گیرند و بسیاری از مردم به شگون‌ها و افسانه‌های متعدد اعتقاد دارند.

مراسم‌ های متداول در کشور روسیه

در روسیه سنت‌های قدیمی، از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌ شود و جوانان نیز این سنت‌ها را به‌ خوبی اجرا می‌ کنند. به‌ طور مثال عید پاک، روز رستاخیز مسیح است. این تعطیلات همراه با غسل تعمید، در پایان قرن دهم از بیزانس به روسیه آمده است. از آن زمان، این جشن مسیحی به طور گسترده در سراسر روسیه جشن گرفته می‌ شود و یکی از مهم‌ ترین جشن‌های روس‌ها به‌ شمار می‌آید. کریسمس جشن تولد عیسی مسیح، نیز یکی از مواردی است که در روسیه بسیار باشکوه برگزار می‌شود. کلیسای ارتدکس کریسمس را طبق تقویم جولیان در 7 ژانویه برگزار می‌ کند، در حالی که کلیساهای غربی آن را در 25 دسامبر مطابق با تقویم میلادی جشن می‌ گیرند.
ایوان کوپالا یکی از مراسم‌هایی است که ریشه در زمان بت پرستی این سرزمین دارد. در زمان بت پرستان باستان، روس‌های باستان کوپالو، یک خدای باروری تابستانی داشتند و به افتخار او، در زمانی مشخص، مردم به آوازخوانی و پریدن از روی آتش مشغول می‌ شوند. اکنون این سنت، به جشن سالانه انقلاب تابستانی تبدیل شده است که سنت‌های بت پرستی و مسیحی را با هم ترکیب می‌ کند.
در قدیم سنت ماسلنیتسا برای بزرگداشت مردگان انجام می‌ شد، اما با گذشت زمان، روس‌ها که مشتاق تفریح ​​و سرگرمی بودند، این تعطیلات غم‌انگیز را با سورتمه‌ سواری، مشت‌ بازی و گپ زدن به سنتی شاد تبدیل کردند. آداب و رسوم ماسلنیتسا بسیارغیرمعمول و جالب هستند، زیرا آنها پایان مراسم تعطیلات زمستانی و افتتاح جشنواره‌ها و مراسم بهاری را ترکیب می‌ کنند. در میان سنت‌های روسی، عروسی جایگاه ویژه‌ای دارد. در واقع در فرهنگ روس‌ ها، ترتیب خاصی در مراسم عروسی وجود دارد که انجام آن‌ها جزوی از فرهنگ و آداب و رسوم روس‌ها است.

آداب و رسوم مردم روسیه

روس‌ها به انجام آداب و رسوم متداول کشورشان بسیار اهمیت می‌ دهند. این آداب و رسوم شامل موارد زیر هستند:

  •  مردم روسیه همیشه به کسانی که بزرگتر هستند احترام بیشتری نشان می‌ دهند و در مقابل بزرگترها رفتاری رسمی و مودبانه دارند.
  •  در محیط‌های عمومی و همچنین وسایل حمل‌ و‌نقل عمومی، جوانان صندلی خود را به یک فرد مسن، زن باردار یا زن با کودک کوچک می‌دهند.
  •  در فرهنگ روسی، از مردان انتظار می‌ رود که درها را به روی زنان باز کنند، هزینه غذای آنها را بپردازند و به آنها در حمل وسایل و غیره کمک کنند.
  •  در روسیه، مردم در صف منتظر نمی‌ مانند. برای مثال، روس‌ها ممکن است قبل از اینکه سرنشینان قبلی از وسیله حمل‌ و‌نقل پیاده شوند، وارد قطار یا اتوبوس شوند. معمولاً ممکن است یکی بدون اینکه واقعاً در صف بایستد، در صف   باشد و فقط به فرد جلویی خود اطلاع دهد که پشت سر اوست. در واقع آن‌ها نوبتشان را در صف رزرو می‌ کنند تا بتوانند کار دیگری انجام دهند تا نوبت به آنها برسد.
  •  روس‌ها به ظاهر خود بسیار اهمیت می‌ دهند و مرتب لباس می‌ پوشند. کفش‌هایی که برای فعالیت‌های ورزشی استفاده می‌ شوند، معمولا نباید برای ورود به رستوران‌ها یا بارها پوشیده شوند. در صورت پوشیدن این کفش‌ها ممکن است از  ورود آن‌ها جلوگیری شود.
  •  در روسیه افرادی که در حال صحبت هستند، نباید دست‌های خود را در جیب‌ هایشان ببرند. این کار بی‌ادبی محسوب می‌شود.
  •  روس‌ها در هنگام نشستن در مترو یا سایر وسایل نقلیه عمومی، باید با پاهای جمع بنشینند تا مزاحم افراد کناری خود نشوند.
  •  رفتار بیش از حد معمولی یا غیررسمی با یک غریبه می‌ تواند بسیار بی‌ ادبانه محسوب شود. قبل از اینکه به روس‌ها نزدیک شوید، بدانید که آن‌ها از غریبه‌ها چندان خوششان نمی‌آید. برای مثال، صدا زدن شخصی با نام مستعار یا استفاده از ضمیر غیر رسمی برای صحبت با کسی که به او نزدیک نیستید، بی احترامی است.
  •  روس ها عموما وقت شناس هستند. با این حال، آنها تمایل دارند زمان‌ بندی را حذف کنند. مهمانی‌ها و قرار ملاقات‌ها معمولاً بیشتر از حد انتظار طول می‌ کشد.


آداب و رسوم روس‌ها برای مهمانی

روس‌ها هنگام مهمان شدن به خانه دوستانشان، برای زنان گل و شیرینی و برای مردان نوشیدنی هدیه می‌ برند.

  •  روس‌ها قبل از ورود به خانه میزبان، کت و کفش خود را در می‌آورند و دمپایی به پا می‌ کنند.
  •  روس‌ها همراه با غذا، گاهی چای یا قهوه می‌نوشند. اگر نزدیک به وعده‌های غذایی به خانه روس‌ها سر بزنید، حتما برای صرف غذا از شما دعوت خواهد شد.
  •  در صورت امکان باید تمام غذاها و نوشیدنی‌هایی که به شما پیشنهاد می‌ شود را بپذیرید و پس از هر وعده غذایی یا اقامت به نظافت خانه میزبان کمک کنید.
  • فرهنگ غذایی مردم روسیه

    بعد از تمام شدن غذا، قسمت کوچکی از غذا را در بشقاب خود بگذارید تا به میزبان نشان دهید که سیرهستید.

  •  روس ها ممکن است در حین صرف غذا، نان تست درست کنند. نان تست رایج «واشه زدورویه» است.
  •  در روسیه رایج است که مردان نوشیدنی زنان را در لیوان‌هایشان می‌ ریزند.

    رسوم عجیب در فرهنگ مردم روسیه

    •  حمام در روز سال نو: مانند بسیاری از کشورها، روز سال نو در روسیه، یک جشن شاد و تمام عیار است. این روز فرصتی است که کسانی را که به آن‌ها ظلم کرده‌اند را می‌بخشند. بدهی‌هایشان را می‌ پردازند و خانه‌هایشان را مرتب می‌کنند. علاوه بر تمیز کردن خانه، بسیاری از روس‌ها سال را با یک جسم و روح پاک و با رزرو یک بانیا (سونا روسی) یا حداقل یک حمام فوق‌العاده داغ در 31 دسامبر آغاز می‌ کنند.
    •  وجود بطری خالی روی میز: روس‌ها معتقدند که رها کردن بطری خالی نوشیدنی‌ها روی میز در کافه‌ها، رستوران ها و خانه، بدشانسی می‌آورد. این موضوع یک خرافات چند صد ساله است که یک بطری خالی روی میز را نشانه فقر یا رنج در آینده می‌ داند. برخی از روس‌ها می‌ گویند که ارواح شیطانی در بطری ساکن خواهند شد. حتی برخی می‌ گویند که قدمت این خرافه به اوایل قرن 19 باز می‌گردد.
    •  پا گذاشتن روی انگشتان پای کسی:اگر به طور تصادفی پا روی پای کسی گذاشتید، تعجب نکنید اگر با واکنشی مشابه رو به رو شدید. یک خرافات رایج روسی معتقد است که اگر پای کسی را له کردید، آن شخص نیز باید پای شما را له کند تا اطمینان حاصل شود که هر دوی شما از درگیری و دعوا در آینده جلوگیری می‌کنید.
    •  دست دادن با دستکش: از دیگر خرافات می‌ توان به بدشگون بودن دست دادن با دستکش اشاره کرد، زیرا بر طبق اعتقادات روس‌ها، این کار می‌ تواند منجر به مرگ یک دوست شود.
    •  پدربزرگ فراست: بابا نوئل در فرهنگ روسیه جایگاهی ندارد، اما دد موروز با نام مستعار پدربزرگ فراست، بسیار معروف است. پدربزرگ فراست یک کت خز بلند آبی یا قرمز، یک کلاه همسان، چکمه‌های نمدی می‌پوشد و هدایایی را در یک گونی بزرگ روی پشت خود حمل می‌ کند و بر خلاف بابانوئل، پدربزرگ فراست برای جابجایی به گوزن شمالی متکی نیست، او می‌ تواند اسکی کند، پیاده‌روی کند یا روی کالسکه ترویکا خود سوار شود. این شخصیت همچنین یک عصای جادویی حمل می‌کند و برخلاف بابانوئل، او در شب به منزل افراد مراجعه نمی‌کند.
    •  رسوم عجیب عروسی: عروسی‌های روسی معمولاً حداقل دو روز طول می‌ کشد، اما ممکن است تا یک هفته نیز ادامه داشته باشد. این مراسم دو بخش دارد و بخش دوم شامل «تاج گذاری» است که زن و شوهر بر روی یک قسمت مشخص می‌ایستند و کشیش تاج‌هایی را روی سر آنها می‌ گذارد. هنگامی که مراسم برگزار می شود، زن و شوهر چند لیوان کریستالی را می‌ شکنند و بادکنک یا کبوتر را رها می‌ کنند تا نمادی از شراکتشان باشد.

    مقالات پربازدید
    6LfHbT0hAAAAAMhkSJRB1KPtBP6v_WuetiFSXrKf