مسجد سلیمانیه استانبول

گردشگری

مسجد سلیمانیه یکی از معروف ترین و مشهور ترین مساجد تاریخی در شهر استانبول می باشد که سالانه گردشگران بسیار زیادی برای بازدید و اطلاع از معماری و تاریخی آن به این شهر باشکوه و دیدنی سفر می کنند. مسجد سلیمانیه دومین مسجد جامع و بزرگ در شهر استانبول می باشد که  از آن به عنوان یکی از نمادهای تمدن در شهر استانبول یاد میکنند.

در ساخت این مسجد بسیار زیبا و قدیمی دو موضوع بسیار مهم نهفته است اول اینکه این مسجد با تفکر و ظرافت خاصی ساخته شده است و دوم اینکه در معماری این بنا انسجام و یکپارچگی خاصی برقرار است.

این مسجد قدیمی و زیبا در سال ۱۵۵۶ میلادی به دستور سلطان سلیمان یکم بر روی یکی از هفت تپه اصلی شهر ساخته شده است. وسعت این مسجد به پنج هکتار می‌رسد و قدمت آن به زمان عثمانی ها باز می گردد. این مسجد که در محلی خوش آب و هوا قرار دارد چشم‌اندازی بسیار زیبا و منحصر به فردی به تنگه بسفر را، رقم زده است. در ادامه با نگارستان همراه باشید تا بیشتر راجب این مسجد زیبا و باشکوه بدانیم.

تاریخچه و معماری مسجد سلیمانی 

این مسجد در سال‌های ۱۵۵۰ تا ۱۵۵۷ میلادی ساخته شد و ساخت آن حدود ۷ سال طول کشید و به دستور پادشاه سلیمان اول سلطان قدرتمند عثمانی به دست معمار سینان، حرفه ای ترین و زبردست ترین معمار آن دوره ساخته شد. سلطان سلیمان اول ثروتمندترین و یکی از قدرتمند ترین سلطانان عثمانی بوده است و این مسجد باشکوه به دستور سلطان سلیمان اول دارای چهار گلدسته میباشد سلطان سلیمان پس از فتح قسطنطنیه خود را چهارمین پادشاه قدرتمند عثمانی میدانست به همین علت دستور داد تا در این مسجد چهار گلدسته بنا شود تا نشانی از قدرت خود و حکومت عثمانی باشد و همچنین تا سالیانه سال حکومت عثمانی در خاطر مردم زنده بماند.

مسجد سلیمانیه که دارای ظرافت زیبایی خیره کننده ای می باشد در ساختش حدود سه هزار کیلوگرم طلا به کار رفته است و ارتفاع گنبد این مسجد ۵۳ متر و قطر گنبد آن ۲۷ و نیم متر می باشد. این مسجد عظیم در آن زمان فقط برای عبادت استفاده نمیشد بلکه بنا های دیگری هم اعم از حمام ، یک بیمارستان ، کاروانسرا ، یک آشپزخانه عمومی و ۴ مدرسه قرآن در آن ساخته شده بود برای استفاده عموم و در آن زمان بیشتر نیازمندان برای تهیه ی غذا و مایحتاج خود به آشپزخانه این مسجد مراجعه میکردند.

در معماری مسجد سلیمانیه ترکیبی زیبا از معماری اسلامی و بیزانس استفاده شده است که زیبایی و عظمت آن را چندین برابر میکند. جالب است بدانید برای نور و روشنایی این مسجد در آن ۱۳۰ پنجره با شیشه های ساده رنگی و زیبا تعبیه شده است و همچنین حدود ۲۵۰۰ شمع هم در آن قرار دارد که در بیشتر مواقع برای زیبایی مسجد روشن هستند. در مسجد سلیمانیه یکی از بزرگترین کتابخانه های اسلامی دنیا قرار دارد که گنج گرانبهایی از کتابهای خطی و اسلامی را در خود جای داده است.

 زمان بازدید از مسجد سلیمانیه

بازدید از مسجد سلیمانیه برای عموم رایگان می باشد و برای بازدید از مسجد سلیمانیه می‌توانید از ۸ صبح تا ۹ و نیم شب ازاین مسجد باشکوه بازدید کنید و همچنین در روزهای جمعه تا ساعت دو و نیم ظهر به دلیل اجرای اقامه نماز درهای این مسجد بسته می باشد و از پذیرایی گردشگران معذور است. البته قابل ذکر است که تمام روزها در زمان اقامه نماز بازدید از این مسجد امکان پذیر نمیباشد.

راه های ممکن برای رسیدن به مسجد سلیمانیه

برای رسیدن به مسجد سلیمانیه راه های مختلفی وجود دارد هم میتوانید از تاکسی استفاده کنید و هم می توانید از حمل و نقل عمومی استفاده کنید. نزدیک ترین ایستگاه اتوبوس به مسجد سلیمانیه ایستگاه صدیق می باشد و نزدیک ترین ایستگاه مترو نیز ایستگاه ‌های هالیک و وزنه جیلر در خط M2 و ایستگاه آکسارایدر خط M1 هست. از این دستگاه ها می توانید به راحتی با یک پیاده روی خیلی کوتاه یا با استفاده از خطوط تراموا خود را به مسجد برسانید.

مسجد سلیمانیه در بخش اروپایی استانبول قرار گرفته است و در خیابان میان ساختمانهای وزارتخانه و دفتر شیخ‌الاسلام قرار گرفته است.

مواردی که باید قبل از بازدید از مسجد سلیمانیه رعایت فرمایید

با توجه به اینکه این مسجد مکانی مذهبی و مورد توجه مسلمانان است و مهم‌ترین آیین مذهبی مسلمانان ترکیه در آن برگزار می‌شوند. گردشگران در بازدید از این مسجد باید به نکاتی توجه کنند که ما در ادامه برای شما بازگو میکنیم:

  • برای بازدید از بخش ها و قسمت های مختلف مسجد زمان غیر از برگزاری مراسم مذهبی به آنجا مراجعه فرمایید.
  • باید به مراسم مذهبی احترام بگذارید و در زمان نماز جماعت و عبادت سکوت را رعایت فرمایید.
  •  برای وارد شدن به این مسجد حتماً باید کفشهای خود را در آورید.
  •  شما می توانید عکس های زیبا و دیدنی را از بخش های مختلف و متفاوت مسجد داشته باشید
  • بازدید از بخش های مقبره مسجد ممنوع می باشد.
  •  با توجه به اینکه مسجد سلیمانیه مکانی مذهبی است باید برای بازدید از آن لباس مناسب و پوشیده داشته باشید و بانوان باید برای بازدید از این مسجد حجاب کامل را رعایت فرمایند.
  • برای بازدید از بخش‌های مختلف مسجد سلیمانیه زمان غیر از برگزاری مراسم مذهبی را در نظر بگیرید.
  • مشکلی برای عکاسی از بخش‌های مختلف مسجد سلیمانیه وجود ندارد.

مکان های دیدنی نزدیک به مسجد سلیمانیه:

     
  • بازار بزرگ استانبول (کاپالی چارشی):با حدود 10 دقیقه پیاده روی میتوانید به آن برسید.
  • بازار ادویه (میسیر چارشی)تنها 10 دقیقه مسیر پیاده با مسجد سلیمانیه فاصله دارد.
  • کاخ توپکاپی : حدود 10 دقیقه با وسیه نقلیه از مسجد فاصله دارد. 
  • مسجد شاهزاده:با حدود 10 دقیقه پیاده روی میتوانید به آن برسید.
  • مسجد ایاصوفیهحدود 10 دقیقه با وسیله نقلیه و 30 دقیقه پیاده از مسجد فاصله دارد.
  • مسجد سلطان احمد:باید مسیری ۱۰دقیقه‌ای با وسایل نقلیه یا حدود 30 دقیقه پیاده طی کنید.
  • مسجد رستم پاشا : با حدود چهار دقیقه پیاده ‌روی به این مسجد خواهید رسید.

مقالات پربازدید
6LfHbT0hAAAAAMhkSJRB1KPtBP6v_WuetiFSXrKf