بلک فرایدی چیست؟ تاریخ برگزاری جمعه سیاه

دسته‌بندی ها

تور های ویژه

گردشگری
بلک فرایدی یا جمعه سیاه رویدادی است که هر ساله در تاریخی خاص در سراسر جهان برگزار می‌شود و طی آن شاهد تخفیف‌های سراسری در فروشگاه‌های مختلف خواهید بود. در این مطلب حراج بلک فرایدی و تاریخ آن را بررسی خواهیم کرد.

اگر اهل خرید باشید، قطعا کلمه بلک فرایدی یا جمعه سیاه به گوشتان خورده است. این روزها با افزایش هزینه‌ها، خرید کردن برای مردم دشوار شده و گاها نیازمند بودجه زیادی است. بسیاری از افراد با دانستن نحوه خرید و زمان خرید این مشکل را برای خودشان حل کرده‌اند و با برنامه‌ریزی و طبق بودجه‌شان مایحتاج زندگی را تهیه می‌کنند.

یکی از راه‌های خریدی موفق، اطلاع از زمان حراجی‌ها، حتی در سفر است که باعث تجربه خریدی لذت‌بخش می‌شود. یکی از مهم‌ترین حراجی‌ها که به صورت بین‌المللی و در سراسر جهان برگزار می‌شود، بلک فرایدی است که هر ساله، بسیاری از افراد را از طریق رزرو تور به کشورهای مختلف می‌کشاند. در این مطلب از بلاگ نگارستان پرواز، حراج سراسری بلک فرایدی را بررسی خواهیم کرد.

تاریخچه بلک فرایدی یا جمعه سیاه چیست؟

وقتی نام «جمعه سیاه» را می‌شنوید، ممکن است تصاویری از خریدارانی که دیوانه‌وار فروشگاه‌ها و قفسه‌هایش را غربال می‌کنند، به ذهنتان خطور کند. اما «جمعه سیاه یا بلک فرایدی» همیشه به معنی حراج در زمانی خاص نبوده است. در واقع، اولین استفاده ثبت شده از این کلمه برای توصیف سقوط بازار طلا آمریکا در 24 سپتامبر 1869 بود. نام جمعه سیاه به‌عنوان یک حراجی بزرگ به دهه 1950 برمی‌گردد. پلیس فیلادلفیا از این کلمه برای توضیح هرج و مرجی که اغلب در شهر و در روز بعد از روز شکرگزاری رخ می داد، استفاده کرد.

بسیاری از مردم حومه شهر برای خرید در تعطیلات، به فیلادلفیا می‌رفتند. در حالی که بسیاری از مردم نیز برای تماشای بازی فوتبال سالانه ارتش و نیروی دریایی به این شهر سفر می‌کردند، که هنوز هم شنبه بعد از روز شکرگزاری برگزار می‌شود. این موضوع باعث ازدحام زیاد، ترافیک، تصادفات، دزدی از مغازه‌ها و سایر مسائل می‌شد و به‌همین دلیل ساعت کاری افسران پلیس افزیش می‌یافت.

در سال‌های بعد، برخی از بازرگانان شهر سعی کردند این روز را «جمعه بزرگ» بنامند، به این امید که هر گونه مفاهیم منفی در مورد آن روز را از بین ببرند. اما این تلاش‌ها بی‌نتیجه ماند. سرانجام در سال 1961، نام جمعه سیاه در فیلادلفیا و بعدها در سراسر جهان به‌عنوان روز حراجی بزرگ، ماندگار شد. یکی دیگر از باورها برای نامگذاری این روز، تبدیل حالت فروشگاه‌ها از حالت زیان‌دهی یا «قرمز بودن» به کسب سود یا «سیاه بودن» است.

بلک فرایدی

زمان و تاریخ برگزاری بلک فرایدی

جمعه سیاه یا بلک فرایدی یک بار در سال و یک روز بعد از تعطیلات شکرگزاری (آخرین پنجشنبه ماه نوامبر)، یعنی در آخرین جمعه‌ی ماه نوامبر برگزار می‌شود. از آنجایی که این تاریخ در ایالات متحده تعطیلات است، از گذشته یک روز محبوب برای شروع خرید کریسمس بوده است.

چرا بلک فرایدی یک رویداد مهم است؟

جمعه سیاه اکنون به روز معاملات و تخفیف‌های ویژه خرید در سراسر جهان معروف است. ارقام فروش بلک فرایدی اغلب نشانه‌ای از سلامت کلی اقتصادی کشور است. ارقام پایین فروش بلک فرایدی، گاهی اوقات به عنوان نشانه‌ای از رشد اقتصادی کندتر در نظر گرفته می‌شود. البته این موارد در ایالات متحده و برخی از شهرهای اروپایی صدق می‌کند. برای ما که به‌تازگی با حراج‌های سراسری بلک فرایدی در کشورمان مواجه شدیم، تنها فرصتی مناسب برای خرید به‌شمار می‌آید.

همانطور که پیشتر اشاره کردیم، این حراج‌ها در سراسر دنیا برگزار می‌شود و تما برندهای معتبر جهانی را وادار به فروش اجناسشان با قیمتی پایین می‌کند. این موضوع فرصت خرید را در اختیار تمام افراد می‌گذرد. بلک فرایدی آنقدر مهم و جهانی است که بسیاری از افراد برای شرکت در آن سفر می‌کنند. به‌طور مثال در ایران به دلیل اینکه بسیاری از برندهای بین‌المللی حضور ندارند، برخی افراد ترجیح می‌دهند با تور استانبول یا تورهای خارجی دیگر، خودشان را به فروشگاه‌های مورد علاقه‌شان برسانند و از تخفیف‌های آن بهره‌مند شوند.

بلک فرایدی

در بلک فرایدی چه اتفاقی می‌افتد؟

جمعه سیاه یا بلک فرایدی، بهترین روز برای خرید مناسب و مقرون‌به‌صرفه است. در این روز تقریباً هر محصولی را با تخفیف‌های شگفت‌انگیز خواهید یافت. خرید شما چه آنلاین باشد چه به صورت حضوری، این تخفیف‌ها شامل حالتان خواهد شد. کالاهایی مانند لوازم خواب، لوازم آرایشی، لوازم کودک، لوازم خانگی، لوازم الکترونیکی، تلویزیون‌ها، لباس‌ها، لوازم آشپزخانه و موارد دیگر با قیمت‌های بسیار پایین‌تر از قیمت اصلی به‌فروش می‌رسند. در زمان برگزاری بلک فرایدی، در برخی از برندهای مطرح، شاهد تخفیف‌های 50 تا 70 درصدی خواهید بود. این موضوع باعث ایجاد صف‌های طولانی و حتی درگیری در ساعات اولیه شروع بلک فرایدی می‌شود و هر ساله تعداد زیادی در این درگیری‌ها آسیب می‌بینند.

بلک فرایدی

بلک فرایدی یا جمعه سیاه در ایران چگونه برگزار می‌شود؟

با اینکه رسم تخفیفات بلک فرایدی در ایران تنها چند سال است که گریبانگیر فروشگاه‌ها شده، اما همه‌گیری آن در سال‌های اخیر قابل توجه است. بسیاری از فروشگاه‌های آنلاین و غیرآنلاین و همچنین مزون‌ها و نمایشگاه‌های ایرانی، در زمان این حراجی، کالاهای خود را با تخفیف بسیار خوبی نسبت به قیمت اصلی به فروش می‌رسانند.

اگر تصور می‌کنید که بلک فرایدی در ایران تنها یک روز ادامه دارد، اشتباه می‌کنید! فروشگاه‌های ایرانی گاهی تخفیفات خود را تا چند روز و حتی تا شب یلدا نیز ادامه می‌دهند و آن را با جشنواره فروش شب یلدا یکی می‌کنند. باید توجه داشته باشید که به دلیل حضور نداشتن بسیاری از برندهای مطرح اروپایی و بین‌المللی، سفر به کشورهای اطراف ایران در این زمان، از طریق رزرو تور دبی، استانبول، ارمنستان و ... مرسوم است.

بلک فرایدی

سخن آخر

در این مقاله، حراج سراسری بلک فرایدی و تاریخچه آن را شرح داده‌ایم. اکنون با توجه به اینکه این رویداد تنها یکبار در سال اتفاق می‌افتد، اطلاع از تاریخ دقیق بلک فرایدی اهمیت بسیاری دارد. اگر شما هم علاقه‌مند به خرید هستید و بودجه محدودی نیز دارید، این زمان بهترین فرصت برای سفر و خریدی موفق و البته مقرون‌به‌صرفه است، پس تورهای مخصوص بلک فرایدی را از دست ندهید، هرچند ممکن است به دلیل برگزاری این رویداد، این تورها مقداری افزایش قیمت داشته باشند، اما خرید ارزان در بلک فرایدی قطعا این هزینه را برایتان جبران خواهد کرد.

مقالات پربازدید
6LfHbT0hAAAAAMhkSJRB1KPtBP6v_WuetiFSXrKf