پرواز استانبول در کدام فرودگاه می نشیند؟

گردشگری
موقعیت مکانی فرودگاه های استانبول، برای کسانی که به این شهر سفر می‌کنند بسیار مهم است، زیرا اطلاع از فاصله فرودگاه تا محل اقامت، به برنامه‌ریزی بهتر کمک می‌کند. در این مطلب فرودگاه های استانبول را معرفی می‌کنیم و به شما می‌گوییم پروازتان در کدام فرودگاه به‌زمین خواهد نشست.

پرواز استانبول کدام فرودگاه می‌نشیند؟ شاید این سوالی باشد که هنگام خرید بلیط هواپیما برای این شهر دیدنی ترکیه، ذهنتان را مشغول کند، مخصوصا زمانی که با تور استانبول سفر نمی‌کنید و حمل‌و‌نقل به شهر برعهده خودتان است. اینکه پرواز شما در فرودگاهی نزدیکتر به شهر بنشیند یا اینکه دورتر از شهر، بستگی به اطلاعات شما در زمان خرید بلیطتان دارد. با وجود انواع ایرلاین‌ها و انتخاب‌ های متنوع برای خرید بلیت استانبول، می‌توانید بر اساس الویت‌هایتان اقدام به خرید کنید. در این مطلب از بلاگ نکارستان پرواز به بررسی فرودگاه‌های استانبول و ویژگی‌هایشان خواهیم پرداخت و شما را برای پاسخ سوال «پرواز استانبول کدام فرودگاه می‌نشیند؟» راهنمایی خواهیم کرد. همراه ما باشید.

فرودگاه های استانبول کدامند؟

اگر می‌خواهید بلیط استانبول تهیه کنید، شناخت فرودگاه‌های استانبول امری ضروری است، چون در سفر شما تاثیرگذار خواهد بود. استانبول، شهر توریستی ترکیه، سالانه پذیرای میلیون‌ها گردشگر از سراسر جهان است. استانبول سه فرودگاه دارد که هرکدام کاربری و شرایط خاص خودشان را دارند. برای اینکه بدانید پروازتان در کدامیک از این سه فرودگاه به زمین می‌نشیند، ابتدا باید با آن‌ها آشنا شده و بلیط خود را بر اساس اطلاعات به‌دست آورده چک کنید.

فرودگاه آتاتورک (İstanbul Atatürk Airport)

فرودگاه آتاترک که سال‌ها پیش نام آن را بیشتر می‌شنیدید، فرودگاه بین‌المللی اولیه استانبول بود تا زمانی که در 6 آوریل 2019 به روی پروازهای مسافربری تجاری بسته شد. بعد از تعطیلی این فرودگاه اکثر پروازها به فرودگاه استانبول منتقل شدند. این فرودگاه قبلاً مرکز هواپیمایی ترکیش بوده است و تمام پروازهای استانبول در این فرودگاه به زمین می‌نشست. با این حال، اکنون فقط برای جت‌های خصوصی استفاده می‌شود و هیچ هواپیما مسافربری در آن فرود نمی‌آید. پس اگر سال‌ها قبل به استانبول سفر کرده‌اید و تصورتان این است که پروازتان در فرودگاه آتاتورک به زمین می‌نشیند، باید بدانید که در این مورد تغییراتی صورت گرفته و اکنون باید بلیط خود را برای دو فرودگاه دیگر چک کنید، تا از محل به زمین نشستن پروازتان مطلع شوید.

فرودگاه های استانبول

فرودگاه صابیحه گوکچن (Sabiha Gökçen International Airport)

فرودگاه بین‌المللی صابیحه گوکچن استانبول، یکی از دو فرودگاه بین‌المللی استانبول است، که به پروازهای استانبول خدمات‌رسانی می‌کند. فرودگاه صابیحه گوکچن در 32 کیلومتری جنوب شرقی مرکز شهر (45 دقیقه فاصله)، در بخش آسیایی استانبول قرار دارد و به عنوان مرکز خطوط هوایی آنادولو جت و پگاسوس عمل می‌کند.

نام این فرودگاه یعنی صبیحه گوکچن، از نام دختر خوانده مصطفی کمال آتاتورک و اولین خلبان زن جنگنده در جهان برگرفته شده است. با اینکه فرودگاه استانبول از این فرودگاه بزرگتر است، اما فرودگاه صبیحا هنوز هم به‌عنوان یک فرودگاه بزرگ و مهم در ترکیه شناخته می‌شود. این فرودگاه بعد از افزایش پروازهای استانبول و ظرفیت محدود فرودگاه آتاتورک در سال 2001 افتتاح شد. صبیحا از پرترددترین فرودگاه‌های جهان در سال 2015 بود.

علامت اختصاری این فرودگاه SAW است. اگر پرواز استانبولتان را از خطوط هوایی آنادولوجت (AnadoluJet) یا پگاسوس (Pegasus) خریداری کرده‌اید، هواپیما شما در فرودگاه صبیحا به زمین خواهد نشست که فاصله کمتری نسبت به فرودگاه استانبول تا مرکز شهر دارد. ضمنا پرواز فلای دبی (Flydubai) نیز در این فرودگاه به زمین می‌نشیند، اما این پرواز در دبی توقف خواهد داشت و به‌طور مستقیم به استانبول پرواز نمی‌کند. پس اگر روی بلیطتان علامت اختصاری SAW را مشاهده کردید یعنی پروازتان به فرودگاه صبیحه گوکچن خواهد بود.

آدرس فرودگاه صبیحا گوکچن: Sanayi, 34906 Pendik/İstanbul, Türkiye

فرودگاه های استانبول

فرودگاه بین‌المللی استانبول (Istanbul Airport)

امروزه مهمترین فرودگاه استانبول، فرودگاه بین‌المللی این شهر محسوب می‌شود. فرودگاه بین‌المللی استانبول، بزرگتر از دو فرودگاه دیگر این شهر است. این فرودگاه در منطقه آرناوتکوی (Arnavutköy) در سمت اروپایی شهر واقع شده است و 55 کیلومتر (حدود 1 ساعت) تا مرکز شهر استانبول فاصله دارد.

فرودگاه استانبول در سال 2018 افتتاح شد و اکنون یکی از مدرن‌ترین فرودگاه‌های جهان نیز شناخته می‌شود. پس از بسته شدن فرودگاه آتاتورک برای فرود پروازهای مسافربری ، همه پروازهای تجاری از فرودگاه آتاتورک به فرودگاه استانبول منتقل شدند. فرودگاه بین‌المللی استانبول همچنین در سال 2022 به‌عنوان شلوغ‌ترین فرودگاه اروپا و هفتمین فرودگاه شلوغ جهان شناخته شد. فرودگاه استانبول اکنون مرکز خطوط هوایی ترکیش است.

اگر پرواز شما از ایرلاین‌های داخلی ایران مانند ماهان، ایران ایر، ایران ایرتور، معراج، آسمان و ... است، باید بدانید که هواپیمای شما در این فرودگاه به‌زمین می‌نشیند. پروازهای پگاسوس و فریبرد نیز در این فرودگاه به زمین خواهند نشست. با این حال، با چک کردن بلیطتان و مشاهده علامت IST هم متوجه این موضوع خواهید شد، زیرا علامت اختصاری فرودگاه استانبول IST است. فرودگاه استانبول یک فرودگاه کامل و مدرن است که در آن می‌توانید انواع خدمات از جمله فروشگاه‌ها، قسمت شارژ گوشی، دیوتی فری شاپ و ... را بیابید. تعداد زیادی از کافه‌ها و رستوران‌ها در فرودگاه استانبول فعالیت دارند که منوی متنوعی از غذاهای ترکی و جهان را در اختیارتان قرار می‌دهند.

این فرودگاه در حال حاضر، یک ترمینال برای پروازهای داخلی و خارجی و پنج باند (سه باند اصلی و دو پشتیبان) دارد که در اکنون فعال هستند. 3500 پرسنل امنیتی و مجموعا 1850 پلیس از جمله 750 افسر مهاجرت، امنیت فرودگاه را تامین می‌کنند.از امکانات فرودگاه می‌توان به مسجد علی کوشچو اشاره کرد که برای فرودگاه طراحی شده است. این مسجد ظرفیت 6000 نفر را دارد. کابین‌های خواب فرودگاه استانبول، برای مسافرانی که نیاز به استراحت دارند در نقطه ای نزدیک به خروجی‌های C، D و E در طبقه مسافر بین‌المللی در حال خروج، واقع شده‌اند. باید در نظر داشته باشید که امکان رزرو اتاق خواب از قبل برای هیچ مسافری وجود ندارد و در صورت پر بودن این اتاق‌ها باید منتظر شوید. اتاق‌های کنفرانس و امکانات برای جلسات تجاری، تسهیلات برای معلولین، هتل و ... از دیگر امکانات این فرودگاه هستند.

 فرودگاه استانبول

سخن آخر

با مطالعه این مطلب، اکنون می‌توانید بلیط تهران استانبول خود را چک کنید و فرودگاهی که پروازتان در ان به زمین می‌نشیند را شناسایی کنید. اگر با تور استانبول سفر می‌کنید، بلیطتان را از آژانس هواپیمایی تحویل گرفته و قسمت ساعت پرواز و فرودگاه‌ها را چک کنید، البته سفر با تور، خیال شما را از نگرانی بابت حمل‌نقل‌ تا شهر راحت می‌کند، اما اگر با تور سفر نمی‌کنید و ترانسفری به‌ دنبالتان نمی‌آید، با مشاهده علامت اختصاری هر فرودگاه در بلیت استانبول، می‌توانید مقصد پروازتان را شناسایی کنید و برای حمل‌و‌نقل به شهر برنامه‌ ریزی خوبی داشه باشید.  

مقالات پربازدید
6LfHbT0hAAAAAMhkSJRB1KPtBP6v_WuetiFSXrKf