استانبول کارت، آنتالیا کارت و انواع کارت های ترکیه

دسته‌بندی ها

تور های ویژه

گردشگری
استانبول کارت و کارت های حمل و نقل در ترکیه در کاهش هزینه‌های سفر نقش مهمی را ایفا می‌کنند. نحوه خرید و شارژ استانبول کارت، آنتالیا کارت و باقی شهرها، قبل از سفر بسیار مهم است. در این مطلب این کارت‌ها را معرفی می‌کنیم.

شناخت نحوه خرید و استفاده از استانبول کارت، آنتالیا کارت، ازمیر کارت و آنکارا کارت، به شما کمک می‌کند که در سفر به هر کدام از این شهرهای ترکیه، حمل و نقل آسان‌تر و البته ارزان‌تری را تجربه کنید. از آنجایی‌که در ترکیه به دلیل بالا بودن قیمت سوخت، استفاده از حمل و نقل عمومی از مواردی مانند تاکسی بسیار محبوب‌تر است، بهتر است شما هم با نحوه استفاده از این سیستم آشنا شده و حمل و نقل عمومی را جایگزین استفاده از تاکسی‌های گرانقیمت کنید. در این مطلب از بلاگ نگارستان پرواز کارت‌های حمل و نقل شهرهای مهم ترکیه مانند استانبول، آنتالیا، آنکارا و ازمیر را بررسی خواهیم کرد.

استانبول کارت

به دلیل محبوب بودن تور استانبول میان ایرانیان، اولین کارتی که معرفی می‌کنیم، استانبول کارت است. شهر استانبول بسیار بزرگ و البته جاهای دیدنی آن نیز بسیار متنوع‌اند. جاذبه‌های این شهر دیدنی در جای جای شهر پراکنده شده و در یک نقطه متمرکز نیستند، بنابراین اگر قصد دارید از بیشتر جاهای دیدنی بازدید کنید. نیاز به سفر درون شهری خواهید داشت که مسلما با تاکسی هزینه سرسام آوری را به شما تحمیل خواهد کرد.

خوشبختانه سیستم حمل و نقل عمومی استانبول بسیار گسترده و کامل است و شما با استفاده از این سیستم می‌توانید ارزان و راحت خود را به مقصد موردنظرتان برسانید و هزینه سفر به استانبول را کاهش دهید، اما استفاده از این وسایل حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس، مترو، متروبوس، واپور و تراموا نیازمند کارتی به نام استانبول کارت است و پرداخت هزینه‌های آن‌ها با پول امکانپذیر نیست. استانبول کارت مانند کارت مترو در ایران است، با همان شکل و شمایل و با این تفاوت که در بسیاری از موارد به‌غیر از مترو نیز قابل استفاده است.

موارد استفاده از استانبول کارت

  • پرداخت هزینه مترو، اتوبوس، واپور، تراموا و متروبوس
  • پرداخت هزینه برخی از پارکینگ‌های عمومی شهر
  • پرداخت هزینه برخی از سرویس‌های بهداشتی عمومی شهر
  • خرید بلیط برخی از مکان‌های تفریحی
  • خرید از برخی از فروشگاه‌های استانبول مانند میگروس
  • خرید از برخی کافه‌ها و رستوران‌های استانبول

استانبول کارت

نحوه خرید و شارژ استانبول کارت

مسافران شهر استانبول می‌توانند استانبول کارت را از دستگاه‌های بیلط ماتیک (Biletmatik) موجود در ایستگاه‌های مترو، تراموا، متروبوس و کشتی، فرودگاه های استانبول و یا از نقاط مختلف شهر خریداری کنند. همچنین کیوسک‌ها و مغازه‌هایی در نزدیکی این ایستگاه‌ها وجود دارد که این کارت را به‌ فروش می‌رسانند. به‌ طور کلی خرید این کارت بسیار آسان است.

در مجموع 5 نوع استانبول کارت وجود دارد. اولین مورد، کارت حمل و نقل عمومی نامحدود است. این کارت سودمندترین کارت برای گردشگران است. مورد دوم مخصوص شهروندان ترکیه است که به کارت ماهانه معروف است. سومین مورد برای دانشجویان (خارجی‌ها یا افراد محلی که در دانشگاه‌های ترکیه تحصیل می کنند) است که معمولاً به عنوان کارت دانشجویی یا دارای تخفیف شناخته می‌شود. چهارمی مخصوص سالمندان است. (شهروندان ترکیه بالای 65 سال) و کارت پنجم استانبول کارت، کارت افراد ناشناس است.

هنگام خرید کارت شما باید مبلغ 70 لیر بپردازید، توجه داشته باشید که این هزینه تنها برای خود کارت است و داخل آن هیچ شارژی نیست، بنابراین باید آن را شارژ کنید. شما می‌توانید کارت استانبول خود را با اطلاعات خودتان ثبت کنید. برای شارژ ابتدا باید کارت را وارد دستگاه کنید تا دستگاه آن را اسکن کند و مقدار شارژ خود را انتخاب کنید. توجه داشته باشید که استانبول کارتتان را اندازه نیاز شارژ کنید چون تبدیل شارژ آن به پول امکانپذیر نیست.

استانبول کارت

هزینه حمل و نقل عمومی با استفاده از استانبول کارت

  • اتوبوس: 15 لیر
  • تراموا: 15 لیر
  • مترو: 15 لیر
  • متروبوس: 22,25 لیر
  • تله کابین: 15 لیر
  • فونیکولار: 15 لیر
  • قایق ها: 50،15 تا 45،23 لیر
  • قطار مارمارای: 33 لیر

آنتالیا کارت

مانند استانبول، برای استفاده از حمل و نقل عمومی در شهر آنتالیا نیز، شهروندان و گردشگران تور آنتالیا باید آنتالیا کارت را تهیه کنند. آنتالیا کارت کاملا شبیه به استانبول کارت است و همان کارایی را دارد با این تفاوت که فقط در شهر آنتالیا قابل استفاده است.

نحوه خرید آنتالیا کارت و شارژ آن

آنتالیا کارت را می توان از مراکز فروش مجاز در سراسر شهر آنتالیا خریداری کرد. بسیاری از کیوسک‌ها آنتالیا کارت را در شهر می‌فروشند. دو قسمت فروش در فرودگاه آنتالیا نیز وجود دارد که به صورت 24 ساعته باز است. همچنین می‌توانید کارت را از برخی دستگاه‌های فروش خودکار که عمدتاً در اطراف ایستگاه‌های تراموا و ایستگاه‌های اتوبوس اصلی قرار دارند، خریداری کنید.

شما می‌توانید آنتالیا کارت خود را در هر یک از مکان‌های گفته شده شارژ کنید. برای انجام این کار، کارت را در قسمت مشخص شده قرار دهید، اسکناس را در شکاف دستگاه قرار دهید و صبر کنید تا اعتبار جدید اضافه شده به کارت روی صفحه نمایش داده شود.

توجه داشته باشید که کارت تنها برای یک نفر نیست. شما می‌توانید یک کارت خریداری کنید و چند نفر از آن استفاده کنید. قیمت آنتالیا کارت 50 لیر است و شما به مقدار نیازتان باید آن را شارژ کنید. هزینه استفاده از حمل و نقل عمومی با آنتالیا کارت نیز مانند استانبول است.

آنتالیا کارت

آنکارا کارت

مانند دو کارت استانبول کارت و آنتالیا کارت، این مورد نیز تنها برای شهروندان آنکارا و توریست‌های این شهر قابل استفاده است. آنکارا، پایتخت ترکیه، سیستم حمل و نقل عمومی توسعه یافته‌ای دارد که شامل اتوبوس، مترو و تراموا می‌شود. یکی از راحت‌ترین و کارآمدترین راه‌های استفاده از این سیستم، استفاده از کارت الکترونیکی است که می‌توان از آن برای پرداخت کرایه‌ها برای وسایل حمل‌ونقل عمومی در شهر استفاده کرد.

نحوه خرید و شارژ آنکارا کارت

آنکاراکارت را می توان از نقاط مختلف فروش مانند دستگاه‌های فروش کارت اتوبوس در ایستگاه‌های مترو و مغازه‌ها و کیوسک‌های منتخب تهیه کرد. برای دریافت کارت، همانند باقی کارت‌های ترکیه، کاربر باید مبلغی را برای خرید کارت خالی پرداخت کند و سپس در همان مراکز فروش و یا از طریق اپلیکیشن موبایل، اقدام به شارژ آن کند. از آنکاراکارت می توان برای پرداخت کرایه در تمام اشکال حمل و نقل عمومی در آنکارا، از جمله اتوبوس، مترو و تراموا استفاده کرد.

برای استفاده از کارت، کافی است هنگام ورود به اتوبوس یا مترو، آن را روی دستگاه خوان الکترونیکی نگه دارید تا کرایه به طور خودکار از کارت کسر شود. سیستم حمل و نقل عمومی آنکارا گسترده و کارآمد است و آنکاراکارت استفاده از آن را آسان و راحت می‌کند. با این حال، مهم است که توجه داشته باشید که آنکارا کارت فقط در شهر آنکارا معتبر است و اگر کاربر بخواهد به شهرهای دیگر سفر کند، باید کارت دیگری تهیه کند. هزینه استفاده از حمل و نقل عمومی در آنکارا با استفاده از آنکارا کارت نیز مانند باقی شهرها است.

آنکارا کارت

ازمیر کارت یا ازمیریم کارت

همانطور که پیشتر هم اشاره کردیم، برای استفاده از حمل و نقل عمومی مانند شهرهای گفته شده، ازمیر هم کارتی به نام ازمیر کارت دارد که شرایطش مانند تمام کارت‌های گفته شده است. ازمیر یک شهر بندری مهم و البته زیبای ترکیه است که برای بازدید از مراکز خرید، جاهای دیدنی و البته نقاط محتلف آن نیاز به سفر درون شهری خواهید داشت. این سفر اگر با تاکسی باشد بسیار هزینه‌بر خواهد بود، بنابراین استفاده از حمل و نقل عمومی ازمیر به شما کمک می‌کند هزینه‌های سفر خود را تا مقدار قابل توجهی کاهش دهید.

نحوه خرید و شارژ ازمیر کارت یا ازمیریم کارت

ازمیر کارت یا ازمیریم کارت را می‌توانید ‌در پایانه‌های کشتی Konak و Karşiyaka، ایستگاه‌های مرکزی سیستم مترو مانند Konak، Fahrettin Altay، Bornova، Halkapınar و Şirinyer و فرودگاه ازمیر تهیه کنید. این کارت نیز در دستگاه‌های مخصوص قابل شارژ است و تکنیک شارژ آن نیز مانند باقی کارت‌های حمل و نقل عمومی در ترکیه است. برای استفاده از آن نیز کافی است که کارت خود را هنگام ورود به اتوبوس یا مترو روی دستگاه‌های کارت خوان بکشید تا هزینه به‌صورت خودکار از کارتتان کم شود.

ازمیر کارت

سخن آخر

با توجه به قیمت بنزین در کشور ترکیه و هزینه زیاد تاکسی‌ها، اکنون بسیاری از گردشگران این کشور، نحوه استفاده از حمل و نقل عمومی را یاد گرفته و با هزینه کمتری سفرهای درون شهری خود را انجام می‌دهند. در این مطلب ، نحوه خرید و استفاده از استانبول کارت، ازمیر کارت، آنکارا کارت و آنتالیا کارت را توضیح دادیم تا قبل از سفر اطلاعات کافی را برای استفاده داشته باشید. اگر در هتل های میدان تکسیم استانبول اقامت دارید به دلیل نزدیک بودن ایستگاه مترو دسترسی خوبی به حمل و نقل عمومی خواهید داشت و استفاده از استانبول کارت کار را برایتان آسان خواهد کرد.

مقالات پربازدید
6LfHbT0hAAAAAMhkSJRB1KPtBP6v_WuetiFSXrKf